M11 - TERJEMAHAN VIDEO (5)
5. Kepentingan Kajian ( Bab 1 ) #JomTulisTesis
Bab
1…1.6 kepentingan kajian. Okay kepentingan kajian ini memang kita kena ceritakan
atau jelaskan dengan terperinciya. Kerana di sini biasanya kita dalam borang pemeriksa,
kita ada satu bahagian yang menunjukkan, apakah kepentingan kajian ini?.Iyalah…kalau
kajian ini tidak penting kenapa pula kita kena jalankan kajian. Jadi sebab itulah…sebab
itulah, adalah kepentinganlah yang kita jalankan dalam kajian. Jadi untuk bahagian ini kita akan
tulis dengan gunakan subtopik. Jadi subtopik kepentingan kajian ini di bawahnya
kita ada lagi subtopik yang lain. Jadi dalam bahagian ini...kita kena ambil,ya.
Kalau contohnya sekarang, kajian kita tentang wacana tekstual skrip animasi cerita
rakyat. Jadi apa…okay…kajian ini penting kerana apa? untuk siapa?Jadi kita kena
nyatakan. Tapi dalam kepentingan kajian ini kita kena jelaskan mengikut yang
besar dahulu. Jadi kalau daripada kajian ini…kita lihat mungkinlah…mungkin,ya...kepentingan
masyakarat. Jadi apa dia? Kena huraikan bawah ini.
Jadi
masyarakat itu besar, jadi, bila besar itu kita huraikan dalam satu perenggan.
Kemudian kita kecilkan lagi…1.6.2…apa yang kecil lagi…contohnya kementerian…okay…kementerian
pelajaran atau pendidikan contohnya. Jadi letak tajuk ini,maknanya kajian ini
penting untuk yang ini. Jadi huraikan bawah dia. Kenapa dia penting. Tapi
pastikan bila kita nak hurai itu kita kaitkan balik dengan kajian kita. Makna tajuk kita itu kajian kita dari segi
mana, dari sudut mana yang penting. Jadi kemudian…turun lagi…lebih kecil
lagi, mungkin sekolah…Okay.
Sekolah
itu dari sudut mana, dari segi mana yang pentingnya kajian ini. Jadi adakah ia penting
kepada cikgu sahaja, guru besar ataupun pelajar. Jadi itu yang lain pula. Jadi
itu kita boleh letak pelajar. Daripada yang besar hinggalah yang kecil.okay. Jadi
sekarang ini pelajar. Dari segi mana yang pentingnya. Huraikan pula dalam satu perenggan.
Kemudiannya di sini…mungkinlah…guru. okay. Sebab guru perlu menyediakan bahan
untuk pengajaran dan pembelajaran. PMP,ya. Jadi kita huraikan dari segi apa.
Jadi dalam ini…kadang-kala…okay, ada penyelia yang mengatakan bahawa setiap
huraian dalam ini, setiap huraian yang awak sudah jelaskan subtopik ini perlu
disokong dengan sarjana lain, ataupun kajian-kajian lain. Boleh juga,
sebenarnya macam yang saya katakan, terpulang kepada penyelia, kerana saya ulang
lagi sekali, iaitu kita ini penyelia,ya. Semua mempunyai, ‘different school
of thought’ okay, Pemikiran kita berbeza. Jadi mungkin ada penyelia
kata…okay awak letak sokong, sokongan untuk tiap satu. Kenapa pentingnya kepada
masyarakat, kenapa penting kepada kementerian. Kenapa sekolah,
kenapa guru. Jadi perlu ada sokongan. Jadi macam saya, bagi saya, kalau
dihuraikan disini, sebab bagi saya ialah, kepentingan kajian ini, menurut
kajian ya, menurut kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat huraian di sini,
berkait rapat dengan dengan kajian kita. makna huraikan. Dari sudut mana pentingnya. Jadi bila kita
buat huraian, kalau bagi saya kalau tiada rujukan, pun tidak mengapa. Kerana
huraian yang awak tulis dalam ini sudah cukup jelas
untuk setiap satu, betapa pentingnya tiap-tiap satu ini..betapa pentingnya kajian
ini kepada..ni..masyarakat kementerian, sekolah dan guru. Okay .jumlah kepentingan
ini, biasanya, iyalah takkanlah kita nak letak satu kepentingan sahaja. Nampak
sangat tak penting kajian ini, ya. Jadi kita biasanya kita akan letakklah
minima tiga…okay..maksima lima…ini biasalah. Kalau misalannya
nak lebih dari lima boleh. Tetapi kalau terlampau banyak sangat mungkin yang
banyak itu dalam kategori yang sama. Jadi
tak perlulah kita nak letak banyak sangat sub-subtopik. Kita boleh cantumkan
dia, supaya ianya jadi satu subtopik yang lain. Hal ini kerana, apabila terlalu
banyak, kadang-kadang sebagai pemeriksa kita lihat..okay…kenapa ini sama dengan
yang ini. Ini sama dengan yang ini. Ini sama dengan yang itu. kenapa awak perlu
huraikan, nak pecah-pecahkan ia pula. Jadi kalau minima tiga…okay. Jadi kita
boleh kumpulkan. Jadi ingat ya. Bila buat penyusunan kepentingan kajian ini
mestilah daripada besar, masyakarat itu luas,ya…kecil, kecil, kecil…akhirnya individu,
ya, pelajar, guru.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS
5. Importance of the Study ( Chapter 1 ) #LetsWriteAThesis
Chapter 1…1.6
significant of study. Okay, we must explain and elaborate in depth about the
significant of study, alright. Because usually here, we have the examiner form,
we have one section that for what the significant of this study? Of course, if
this study is not important, then what is the reason we carried out this study?
For that reason, we conducted the study because it has its significance. So, in
this section here we will write down with subtopics. So the subtopic for this
chapter here, we will write down another subtopic. So in this part…we have to,
alright. For example, give now here, our study is about the textual discourse
of the script in the animation of folks stories. Then what?okay…this study is
important because of what? For whom? We need to state it. But in this study…we
need to explain from the biggest point first. So, in this case, we
say…maybe…for community. Then what? Explained it down here.
So, the
community is big, so, when it comes to big things we elaborate it in one
paragraph. Then toned it down more….1.6. 2.. what comes after that?...let say
the government….okay…the government of education for example. So, we write the
title here, it means that this study is important to this. Then explain under
here. Why is it important. But make sure when we explain it we connect it with
what our study all about. That means your study is important it what way? Which
perspective? Then...we go down further more... to something smaller, which is
school…okay.
School in what
way? What way does it matter to this study? So, it is only matter to the
teacher? Headmistress or student? That’s a different story. So, in that way we
could put the student. From the biggest to something much smaller. Okay. So now
students. What way is it important? Explain it in another paragraph. Then
here…maybe…the teacher. Because teachers need materials to prepare for
teaching. So, we elaborate it, in what angle? So here, sometimes…okay …some
supervisor will say that each explanation here, every single explanation you
have justified in the subtopic here must be supported with scholars, or other
studies. Actually, that is fine, like I’ve said, it is up to the supervisor,
because for me, I repeat, it is up to supervisors, alright. They all have
different school of thought, okay…we think differently. So, maybe some
supervisor says…okay, add in your support, a support for each one. Why is it
important to society, to government, why school, why teachers? So, you will
need support. Like me, like I said earlier, if it explained here, for me, this
significant of study, based on the study, it is on you study. So, when it is
explained here, it iis related to our study. Meaning, elaborate. In what way it
is important, for me, it is fine. Because what you explained here is quite
clear for each one, how important each on of them here are. How important it is
to..here…society, government, school and teacher. Okay. The total of this
significance here, usually, well we can’t just state one only. That would
clearly mean this study isn’t that important, right? So usually, we put minimum
three…okay. Maximum five… this is quite common. Let say we put more than
five…that’s fine. But if it is too many, that would probably in the same
categories. So, no need to put to many subtopics. We can simply combine them
all together, to be in another subtopic. This is because, to many of them, will
sometimes examiners will see…okay. Why is this one the same with this one. And
this one with that one? Why do you need to expand it, divide it? So minimum,
three. Okay. so, we can gather them. So, remember, when we organize the
importance of the study, start from the biggest perspective, society is big,
yes. Then to smaller and smaller to individual, alright, students, teacher.
RUJUKAN
Pautan video: https://www.youtube.com/watch?v=ybSmRq8m-RU
SAYA DAH SUBSCRIBE PROF:))
No comments:
Post a Comment