Tuesday, February 18, 2020

BBM3410Satu2020: Asas Grafik

Asas grafik merupakan perkara asas yang penting diketahui dan difahami oleh semua yang berminat dalam penggunaan kamera, video serta apa juga bahan yang mengandungi grafik. Elemen asas grafik adalah mudah, warna, teks, kesesuaian dan keseimbangan.
1. Berdasarkan tugasan yang diberikan di dalam kelas, setiap kumpulan perlu memilih grafik daripada majalah-majalah terpakai yang telah dibawa bersama bahan-bahan lain seperti 'mounting board', gam UHU stick, pisau, gunting dan ribbon.
2. Grafik yang dipilih perlu merangkumi semua elemen-elemen asas grafik seperti yang telah dinyatakan.
3. Kemudian, grafik yang telah dipilih oleh beberapa ahli kumpulan dan mendapat persetujuan daripada Prof untuk menggunakan grafik tersebut perlu dilekatkan pada 'mounting board' dengan kemas dan rapi.
4. Ahli kumpulan yang lain dipecahkan kepada beberapa tugas bagi mengunting, menyusun, menampal huruf-huruf yang telah digunting daripada majalah-majalah terpakai untuk dijadikan muka depan sebagai nama kumpulan, nama ahli beserta no matrik di atas 'mounting board'.
5. Muka depan beserta 5 lagi 'mounting board' yang sudah ditampal dengan grafik perlu di lubangkan di bahagian tepi untuk diikat dengan ribbon.














No comments:

Post a Comment