M11 - TERJEMAHAN VIDEO (7)
7. Sorotan Kajian (Bab 2) #JomTulisTesis
Bab 2 ya sorotan kajian.
Dalam sorotan kajian, 2.1 pengenalan. Seperti biasa dalam pengenalan kita nak
huraikan apa ada dalam bab ini. Kita jelaskan juga dalam bab ini juga terdiri daripada
2 subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik itu berkaitan dengan tajuk kita.
Jadi, dicadangkan kalau biasanya Master, Bacelor dan Diploma kita boleh ada 2
subtopik sebab terpulang berapa pemboleh ubah tiap-tiap tajuk itu. Kemudian,
PhD kadang-kadang ada 3 subtopik ataupun 2. Kita tengok juga apa pemboleh ubah
dalam subtopik ini. Contohnya 2.2 ini, kajian tentang, kita ambil yang besar
atau menyeluruh dahulu. Mungkin kita ambil kajian tentang wacana sahaja. Jadi
kajian tentang wacana ini kita letak dalam ini kajian-kajian, pastinya satu
kajian yang 5 tahun kebelakang. Ini sahaja dah jelaskan banyak kali bahawa 5
tahun kebelakang maknanya tahun yang awak hantar tesis tolak belakang 5 tahun,
bukan tahun awak daftar. Kalau kita daftar 2020, kemudian awak nak tolak pula
dengan 5 tahun kebelakang ini dah salah. Maknanya jangkaan awak nak hantar
tesis, 2023 mungkin. Jadi kalau awak hantar tesis 2023, maknanya sorotan kajian
tentulah 5 tahun kebelakang yang terakhir 2019. Jadi dalam ini mesti 5 tahun
terkini. Jadi sebagai pelajar, awak tidak boleh katakan tiada kajian yang saya
jumpa. Semua kajian ada walaupun paling hampir sikit-sikit pun boleh. Pastikan
ambil 1 kajian yang menyerlah tentang wacana bermakna awak huraikan tentang
kajian tersebut kemudian sokong. Jadi dalam sorotan kajian ini perlu cari
persamaan dan perbezaan. Itulah kritis dalam sorotan kajian. Ada pelajar yang
tulis 2, 3 halaman contohnya kajian Normaliza Abd Rahim (2019), dia letak 2,3
halaman semua nama Normaliza sampai tidak ada rujukan langsung, jadi itu salah
dan tidak kritis. Seterusnya, awak boleh menjurus kepada kajian tentang
animasi. Jadi secara menyeluruhnya animasi dari segi macam mana?. Contoh,
animasi dari segi skrip sahaja ke, animasi cerita biasa ke, cerita rakyat biasa
ke semua masuk disini dan ambil 5 tahun terkini. Dan kita kalau buat sorotan
kajian bukan hanya Malaysia sahaja, barat pun perlu diambil, Jepun, Korea,
China, semua kita perlu ambil supaya sorotan meluas. Terutamanya animasi ini
memanglah ada banyak kajian dari Jepun yang paling terkenal dengan animasi,
huraikan pastikan kritis. Kemudian, jurang penyelidikan. Jurang penyelidikan
pastikan bahawa jelaskan apa jurang yang ada dalam ini yang berkaitan dengan
kajian awak sendiri. Kajian ini berfokus kepada contohnya bla bla... Jadi
kajian itu awak senaraikan yang ada dalam kajian ini. Ada jurang dalam kajian
tersebut. Itu bermakna bila kita nak jelaskan jurang itu, senarai nama dalam
ini kaitkan balik dengan kajian kita. Serupa juga dengan nombor 2, senarai itu
apa jurang dan persamaan dengan perbezaan dan kaitkan dengan kajian awak
sendiri. 2.5 kesimpulan, jadi kita kena pastikan rujukan 5 tahun kebelakang.
No.2 tulisan dalam sorotan kajian perlu mencari persamaan dan perbezaan iaitu
kritis. Hampir sama, berbeza, tidak bersetuju. Jadi cari perkataan yang
bersesuai, ada banyak. Penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada ia persamaan
atau perbezaan. Di sini juga memerlukan penanda wacana, sangat penting
kalau tidak penulisan awak seperti
karangan biasa tanpa penanda wacana. Ini harus kita lihat sebagai perkara
penting. 5 tahun kebelakang, persamaan dan perbezaan penulisan secara kritis,
mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikan penyelidikan perlu ada
dalam satu subtopik iaitu kaitan kajian dalam sorotan kajian ini dengan awak
sendiri. Jadi, seperti biasa kesimpulan itu kita simpulkan seperti bab-bab yang
lain, ayat akhir dalam kesimpulan haruslah letak bab-bab seterusnya iaitu bab 3
bla bla... Jadi untuk halaman pelajar Bacelor, Diploma dan Master biasanya sama
iaitu 2.2, 2.3 kita letak 15 halaman. Untuk PhD banyak kajian secara mendalam
untuk 2.2, 2.3 30 halaman kalau kurang pun 25 halaman. Kalau kurang sorotan,
nampak pelajar tak membaca. Tujuan sorotan untuk kita dapat lihat perbezaan
kajian yang ada dan mencari jurang penyelidikan tersebut dan kita kaitkan
dengan kajian kita. Sangat perlu dan
penting memerlukan jumlah halaman yang bersesuai. Ada juga pelajar Phd dan
Master ada sorotan 14 halaman sahaja. Kemudian, pelajar Phd buat 25 halaman
sahaja dan tidak bersesuaian dengan kajiannya. Semua bab-bab penting, jangan
terlalu sedikit sehingga tidak dapat mencari jurang penyelidikan, bagaimana
kita menulis, ada persamaan tak, ada perbezaan tak, adakah penulisan awak
kritis, adakah awak menggunakan penanda wacana yang bersesuaian, adakah awak
sorot kajian 5 tahun kebelakang. Ini semua penting dalam sorotan kajian.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS
7. Literature Review (Chapter 2) #LetsWriteAThesis
Chapter 2 is the focus
of the literature review. In the literature review, 2.1 is introduction. As
usual in the introduction we want to describe what is in this chapter. We
explain also in this chapter also consists of 2 related subtopics. Make sure
the subtopic is relevant to our topic. So, it is suggested that usually our
Master, Bachelor and Diploma can have 2 subtopics because it depends on how
many variables each title is. Then, PhD sometimes has 3 subtopics or 2. We also
look at what variables are in this subtopic. For example 2.2 this, the study
of, we take large or comprehensive first. Maybe we take the study of discourse
only. So the study of this discourse we put in these studies, is definitely a
study that 5 years ago. This alone has explained many times that the last 5
years means the year you submit your thesis minus 5 years, not the year you
registered. If we register 2020, then you want to minus it with the last 5 years
is wrong, your expectations to submit a thesis in 2023 maybe. So if you submit
a thesis 2023, it means that the highlight of the study must be the last 5 years
of 2019. So in this must be the latest 5 years. So as a student, you cannot say
no study I found. All studies are available, even the smallest ones are
possible. Make sure to take 1 study that stands out about the discourse means
you describe the study then support. So in the highlights of this study it is
necessary to look for similarities and differences. That is critical in the
literature review. There are students who write 2, 3 pages for example Normaliza
Abd Rahim (2019) study, he placed 2.3 pages of all Normaliza names until there
is no direct reference, so it is wrong and not critical. Next, you can lead to
the study of animation. So overall animation in terms of what kind?. For
example, animation in terms of script only, animation of ordinary stories to,
ordinary folk tales to all come in here and take the last 5 years. And if we do
research highlights not only Malaysia, the west also needs to be taken, Japan,
Korea, China, we all need to take so that the highlights are wide. Especially
this animation of course there are many studies from Japan that are best known
for animation, describe makesure it critical. Then, the research gap. Research
gaps make sure that explain what gaps are in this related to your own research.
This study focuses on for example blah blah ... So you list that study in this
study. There is a gap in the study. That means when we want to explain the gap,
the list of names in this is linked back to our study. Similar to number 2, the
list is what gaps and similarities are with the differences and relate to your
own study. 2.5 is conclusion, so we have to make sure the reference 5 years
ago. No.2 writing in the study highlights need to find similarities and
differences that are critical. Almost the same, different, disagree. So find
the right word, there are many. The sentence structure shows whether it is a
similarity or a difference. Here you also need discourse markers, it is very
important if your writing is not like a regular essay without discourse
markers. This we should see as important. The last 5 years, the similarities
and differences of critical writing, having discourse markers as well as
research gaps should be in one subtopic that is the relevance of the study in
the highlights of your study. So, as usual we conclude the conclusion like the
other chapters, the last sentence in the conclusion should be the next chapters
which are chapter 3 bla bla ... So for the pages of Bachelor, Diploma and
Master student are usually the same that is 2.2, 2.3 we put 15 pages. For PhD,
a lot of depth study for 2.2, 2.3 30 pages if less than 25 pages. If there are
slightly highlights, it seems that students do not read. The purpose of the
highlight is for us to be able to see the differences of existing studies and
find the research gap and we relate to our study. It is very necessary and
important to require the appropriate number of pages. There are also Phd and
Master students with 14 page highlights only. Later, Phd students made only 25
pages and did not fit into their study. All the important chapters, do not be
too small so as not to find the research gap, how we write, there are no
similarities, there are no differences, is your writing critical, do you use appropriate
discourse markers, did you highlight the study 5 years ago. These are all important
in the literature review.
RUJUKAN
Pautan video: https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk
SAYA SUDAH SUBSCRIBE !!
BUKTI KEHADIRAN MINGGU 11:
No comments:
Post a Comment