Monday, December 28, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(1)

 M10 – TERJEMAHAN RESIPI

  




         NURNINA YUSRINA BINTI M.RADZY@YUSMAN    SABRINA BINTI ABDUL KADIR

                                   1974243                                                    199265


Roti Daging Terbaik yang Pernah Saya Buat

⭐⭐⭐⭐⭐ 978 Penilaian | 776 Ulasan | 69 Gambar

Semasa saya membesar, Ibu saya tidak pernah membuat tepung daging dan saya selalu ingin mencubanya - akhirnya saya mencubanya di sebuah restoran dan menyukainya. Apabila saya bergerak sendiri, saya mula bereksperimen dengan pelbagai resipi dan membuat versi saya sendiri. Saya akhirnya menghasilkan roti daging terbaik yang pernah saya buat, dan saya ingin berkongsi.

 


Bahan-bahan

⬜ 1 sudu besar mentega

⬜ ¼ cawan bawang cincang

⬜ 1 ½ sudu teh garam

⬜ 1 ½ sudu teh lada hitam yang baru digiling

⬜ 2 paun daging lembu tanpa lemak

⬜ 3 keping roti, bakar dan hancur

⬜ 7 keropok bulat mentega, dihancurkan

⬜ 1 biji telur, dipukul ringan

⬜ 3 ½ sudu krim masam

⬜1 ½ sudu sos Worcestershire 

⬜ 1 (15 auns) tin tomato, dibahagi

⬜ ¼ cawan susu (Pilihan)

⬜ 3 sudu besar sos 


Arahan Memasak

☑ Langkah 1

Panaskan ketuhar hingga 350 darjah F (175 darjah C).

☑ Langkah 2

Cairkan mentega dalam kuali dengan api sederhana, dan masak bawang dan bawang putih 5 minit, sehingga bawang lembut. Angkat dari api, dan perasakan dengan garam dan lada.

☑ Langkah 3

Dalam mangkuk besar, campurkan bawang dan bawang putih, daging lembu, roti hancur, keropok hancur, telur, krim masam, sos Worcestershire, dan sos tomato 1/2 tin. Kacau perlahan-lahan susu 1 sudu teh pada satu masa sehingga campuran lembap, tetapi tidak basah. Pindahkan campuran ke loyang roti 5x9 inci.

☑ Langkah 4

Bakar tanpa penutup dalam ketuhar yang dipanaskan selama 40 minit. Tingkatkan suhu ketuhar hingga 400 darjah F (200 darjah C), dan terus bakar selama 15 minit, hingga suhu dalaman 160 darjah F (70 darjah C).

☑ Langkah 5

Dalam mangkuk kecil, campurkan baki sos tomato. Tuangkan ke atas roti daging, dan terus bakar selama 10 minit.


Nota Masakan

Susu adalah pilihan, dan ditambah kerana ketinggian dan iklim kering saya.


Fakta Pemakanan

Setiap hidangan:

213 kalori; protein 17.9gm; karbohidrat 8.7gm; lemak 11.6gm; kolesterol 76.1mg; natrium 648.6mg.


RUJUKAN:

Allrecipes. (2020). The Best Meatloaf I’ve Ever Made. Diakses pada Disember 28, 2020 dari https://www.allrecipes.com/recipe/74360/the-best-meatloaf-ive-ever-made/


Bukti kehadiran minggu 10:







No comments:

Post a Comment